27. INTERNATIONALES
FESTIVAL FÜR
 TANZ  
THEATER
 PERFORMANCE

21.6. - 25.6.
ERLANGEN

DE / EN

Workshops


Bei ARENA...der jungen Künste kann man nicht nur zuschauen. Der Sonntag ist vollständig dem Ausprobieren gewidmet. 4 Künstlergruppen, die im Rahmen des Festivals aufgetreten sind, geben euch die Chance, mit ihnen zu arbeiten, ihre Arbeitsweisen zu erforschen und Spaß zu haben.

Alle Workshops finden im Pacellihaus statt. Eintritt ist frei, Anmeldung im Festivalzentrum nur für den Workshop „Immersion, Interaktion, Inkognito: Digital Cortex“ erforderlich. Bei der anschließenden offenen Diskussion um 13 Uhr ist jede*r willkommen, auch wenn nicht am Workshop teingenommen wurde.

At ARENA...of the young arts you can’t just watch. Sunday is dedicated to trying out and experimenting. Four companies who performed during the festival will offer the opportunity to work with them, to try out their methods, and to have fun.

All workshops take place at the Pacellihaus. Entrance is free, registration only necessary for the Workshop “Immersion, Interaction, Incognito: Digital Cortex”.


„Immersion, Interaction, Incognito: Digital Cortex“ / Power, Corruption & Lies

In unserem Workshop möchten wir uns mit euch zusammen interaktiven, immersiven und inkognito-Theaterformen praktisch nähern. Unser Ausgangs- und Orientierungspunkt wird dabei ein fiktives Forschungsprojekt Digital Cortex sein, das wir als Promoter*Innen den Erlanger Bürger*Innen nahebringen werden.

Im Anschluss an den praktischen Teil des Workshops können wir uns dann im Rahmen der offenen Diskussion über unsere Gedanken zu und Erfahrungen mit interaktivem, immersivem und inkognito-Theater austauschen.

Der praktische Teil des Workshops ist begrenzt auf 10 Teilnehmer*Innen und dauert ca. 100min. Eine Voranmeldung im Festivalzentrum ist erforderlich. Bei der anschließenden offenen Diskussion um 13 Uhr ist jede*r willkommen, auch wenn nicht am Workshop teingenommen wurde.


Offene Diskussion „Immersion, Interaktion, Inkognito““

Immersive and interactive forms of theater are extremely diverse and difficult to define or narrow down. However, it is just this lack of consensus that promises an interesting discussion. To facilitate tackling the topic we bring along a handful of examples, including SIGNA’s theater installations, the work of Rimini Protokoll, as well as our own experience in conceiving and producing the immersive, interactive theater installation incognito: IOS – Individual Optimization Society. The open discussion is preceded by a practical workshop, during which we also stage a respective theater situation. Possible topics we could go further into: The spectator as co-producer, performing reality, power relations in the interactive theater…

Within this workshop we’d like to invite you to a pracical approach of interactive, immersive and incognito forms of theater. Our jumping-off- and reference point will be the fictional research project Digital Cortex, that we will promote in conversation with the people of Erlangen.

Following the workshop there will be an open discussion in which we can exchange our ideas of and experiences with interactive, immersive or incognito theater.

The practical part of the workshop is limited to 10 participants and lasts approximately 100 minutes. Pre-registration is required. The workshop will be held in German, but if you’re a non-German speaker, you’re more than welcome to join us for the discussion afterwards. As is everyone who is not interested in the practical aspect or who didn’t get a spot in the workshop.


Open Discussion „Immersion, Interaction, Incognito“

Immersive and interactive forms of theater are extremely diverse and difficult to define or narrow down. However, it is just this lack of consensus that promises an interesting discussion. To facilitate tackling the topic we bring along a handful of examples, including SIGNA’s theater installations, the work of Rimini Protokoll, as well as our own experience in conceiving and producing the immersive, interactive theater installation incognito: IOS – Individual Optimization Society. The open discussion is preceded by a practical workshop, during which we also stage a respective theater situation. Possible topics we could go further into: The spectator as co-producer, performing reality, power relations in the interactive theater…


„Daumen Runter" / Ernestyna Orlowska & Tanja Turpeinen

In diesem Workshop fordern wir dich heraus, mit deinen Anti-Likes und deiner Abscheu zu arbeiten. Wir möchten, dass du dich den Themen und Motiven stellst, mit denen du normalerweise nicht arbeiten möchtest und genau dies tust: Arbeite mit dem, was du sonst nicht auf der Bühne sehen möchtest und mache es interessant! Damit beginnend, gestaltest du kurze Solos, bekommst Feedback und wiederholst das Ganze. Wir ermutigen dich, mit fragmentarischen Erzählungen, Bewegung und starken visuellen Bildern zu arbeiten.

In this workshop we challenge you to work with your anti-likes and your disgusts. We want you to take topics and themes you don’t usually want to address and do exactly that: work with what you hate to see onstage and make it interesting! From this starting point you will create short solos, get feedback, redo and work with them again. We encourage you to work with fragmented narration, movement and strong visual images.


KörperKräfte / Bisu ro

Anhand von verschiedenen Tanz- und Körperpraktiken möchten wir einen Raum eröffnen, in dem unsere Körper sowohl auf physischer als auch auf seelischer Ebene in unterschiedlichen Kräften und Qualitäten wahrgenommen und erforscht werden können. Dabei spielen wir auch mit unterschiedlichen Formen der Berührung sowohl zu uns selbst als auch miteinander. Komme in bequemen Klamotten.

With the help of various dance and body practices, we seek to open a space in which we can perceive and explore our body on a physical as well as on a psychological level, in different intensities and qualities. Thereby we play with different types of touch and contact with other people as much as with ourselves. Come in comfortable clothes.


Gesangs Workshop / Nwabisa Plaatjie

Mach bei unserem Gesangsworkshop mit und lerne die Songs aus „23 Years, a Month and 7 Days“, die von der Jugend Südafrikas genutzt wurden, um die Studenten zu einer Revolution zu bewegen. Die Songs sind sehr leicht zu lernen. Beim Schreiben wurde darauf Rücksicht genommen, dass es elf Landessprachen gibt und man alle in politischen Bewegungen findet. Erlebt eine südafrikanische Revolution!

Join our singing workshop and learn songs from the play ‘23 Years, a Month and 7 days’ which are used by the Youth of South Africa to mobilize for a student revolution. The songs are quite easy to learn as they are created in a way which considers that South Africa has eleven official languages and in most cases, you will find different language groups in a political movement. Come experience a South African revolution!